שיעור שני:

מטרות תוכן ושפה:

הילדים יזהו מאפיינים בולטים בשיר ויקשרו בינם לבין משמעות השיר ומסריו (הישג 6 ט).

מהלך השיעור:

המורה תקרין על המסך את דף השיר "הילד הזה הוא אני" מתוך הספר "והילד הזה הוא אני" בקובץ JPG.

קישור: השיר "הילד הזה הוא אני"

  1. קריאה במליאה: אחד התלמידים יתבקש לקרוא את השיר בקול רם. שאר הילדים יעקבו אחר קריאתו בקריאה דמומה.
  2. דיון במליאה– קישור לשיעור הקודם:

מי הדובר בשיר ומה הוא מתכוון לומר?

מה חשוב לו שידעו? האם אי-פעם הרגשתם כמותו? מה אתם מרגישים כשאתם קוראים/מקשיבים לשיר?

האם הדובר צודק בדבריו באומרו "שיש ילד אחד בעולם"? למה כוונתו?

  1. נסביר לילדים שיוצרים שונים כותבים את שיריהם בדרכים שונות ומציגים אותם באופנים שונים על-גבי הדף. ישנם שירים קצרים וישנם ארוכים, ישנם שירים הבנויים מכמה בתים ויש הכתובים בבית אחד, יש שורות ארוכות ויש כאלה שפחות, יש שירים שלצידם איורים ויש כאלה שלא.
  2. עבודה בזוגות: הילדים יחקרו בזוגות את מבנה השיר ואת הדרך שבה הוא מוצג על-גבי הדף. כל זוג יפתח את קובץ התמונה השיתופי שבו מופיע השיר וינסה לבדוק מה מיוחד באופן שבו השיר מוצג בדף.

בעקבות זאת יענו יחד על השאלות הבאות: כמה בתים בשיר? האם השורות אחידות באורכן? האם ישנן מילים שמופיעות לבדן בשורה?

  1. דיון במליאה: הילדים יציגו את תשובותיהם, ויחד יסיקו את המסקנות הבאות:

יהודה אטלס הציג את השיר על-גבי הדף, בדרך שתדגיש לקוראים את המסר והרעיון המרכזי בשיר.

הילד הדובר בשיר מרגיש שהוא אחד יחיד ומיוחד וחשוב לו שכל הסובבים אותו ידעו זאת.

לכן יהודה אטלס בחר:

1. לכתוב את השיר בבית אחד- כשם שהילד מרגיש אחד ויחיד.

  1. ליצור שורות הולכות ומתקצרות עד שהמילה האחרונה "אני" מופיעה בודדה בשורה.
  2. שבאיור של דני קרמן כל החלונות יהיו סגורים, מלבד חלון אחד שבו מופיע הילד לבדו.
  3. סיכום חוויתי: נציג לילדים סרטון מהיוטיוב ובו ביצוע כוכבי ערוץ הילדים לשיר "והילד הזה הוא אני".

קישור: "הילד הזה הוא אני"

 

 

מודעות פרסומת